Artikel tentang MULBERRY .. CUIT SINI

Tuesday, June 30, 2009

Berbudi pada tanah lebih berbaloi

Apesal nak bertani? Tu la soalan yang diorang selalu kawan tanya. ye la ... mana kan tidak, kalau dulu biasa buat perkara lain, tapi sekarang cerita pasal tani. Jauh dari rupa bentuk muka dan budaya aku selama ni. Nak tau .... ni dia.

Aku antara yang terpedaya dengan Tukartiub. Dia kata industri industri yang ada sekarang ni tak selamat selain dari bertani. Bila ekonomi merudum cam sekarang ni. Bertani adalah industri yang paling selamat. Betul gak .. dah tengok keliling .. memang betul.

Dan sekarang ni, orang lain pun nak bertani sama. Sibuk la tanam cili, cendawan, serai, kentang dan macam macam lagi. Memandangkan sektor lain sengkek sekarang ni .. orang orang kaya dan miskin cam aku ni pun sibuk nak bertani.

Tak der pilihan. Tapi rasanya pilihan ni memang sampai ke tua. Tak payah nak tukar arah lagi. Dari membazirkan masa dengan politik tanah air yang tak selesai selesai ni, baik aku bersembang, bertahlil dan berdoa dengan pokok.

Wartamaya aku dah serahkan pada kaum kerabat aku. Dan yang tinggal adalah blog usang ni untuk aku cerita kan pengalaman pertanian.

Aku nak siarkan cerita cerita menarik sepanjang perjalanan hidup bertani. Perggggghhhhh !!!

No comments: