Artikel tentang MULBERRY .. CUIT SINI

Tuesday, September 15, 2009

Kalau lah kita semua ada akal

Terlepas pandang atau sengaja tak nak pandang?
Ternyata di negara kita masih ramai yang fakir dan miskin. Tak kira la bangsa apa pun, tapi selagi mereka miskin selagi itu lah kita gagal. Gagal mentadbirkan wang sebaik mungkin kerna ada pihak mementingkan diri sendiri atau terlalu galak berpolitik.

Bila nak tiba hari raya ni, maka ramai lah individu fakir dan dalam kesusahan tersiar di dalam TV, media dan saluran info yang lain. Bermakna masih ujud .. tapi kenapa ketika ini sahaja?

Bertanya juga .. apa fungsi Badan Amal, NGO NGO, Badan Kebajikan dan Zakat? Kemana pergi nya diorang ni semua. Tak buat kerja, telinga bertutup. Mungkin menanti kalau kalau musim pilihanraya, baru terjenguk muka muka orang kaya yang bawa buah tangan. Lepas janji undi di pemberi bantuan, maka wajah berseri bak malaikat ini pun akan hilang semula.

Keujudan orang tengah di dalam memberi bantuan juga menimbulkan keraguan. bagaimana mungkin orang tengah lagi mewah dari orang susah. Sedangkan membantu itu tangggung jawab. Belum sampai ke bawah, wang digunakan untuk kemajuan diri. Wahhh ... Badan ini tegap, bangunan tinggi, bilik aircond, pekerja ramai, hebat .. hebat kapal takuk kau.

Kalau orang tengah yang menjadi lintah darat ini tiada, mungkin kan tiada lagi kemiskinan di negara kita? Mungkin ..Tapi tak pernah cuba kerna diri dibelengu rasa percaya atau diri memang malas nak berubah. Tak per ...serah je pada orang tengah. Baik tau buruk, terserah pada dia. kalau tak betul dia kena jawab nanti. Kalau gitu, tak payah lah berubah.

Seorang kaya bantu seorang miskin. Rasanya tiada lah yang miskin. Kalau lah kita semua ada akal, tahu buat pilihan, sudah pasti aman makmur satu negara. Tak payah nak pening kepala bila tiba hari raya. Pening bukan hendak berbelanja, tapi pening sebab penyakit yang sama berulang lagi. Macam tak selesai selesai.

Bodoh sungguh ke?

No comments: