Artikel tentang MULBERRY .. CUIT SINI

Saturday, October 24, 2009

Kerana Belacan, aku balik kampung



Atas ni gambar belacan yang jadi kegilaan keluarga aku. Kalau aku 'mat salleh', tentu aku gila keju.

Salah satu alasan untuk aku pulang ke kampung yang jauhnya ratusan kilometer sebab belacan kat rumah dah habis. Dalam perjalanan pulang, wife call nak remind .. "Bang .. jangan lupa belacan" .. Cehhh .. dasar Melayu, gila belacan. wakakaka ... Cehhh .. macam la aku ni mat salleh.

Sayangnya .. Aku cari gak belacan yang ada kat bandar ni, tapi memang tak sama dengan belacan kampung. Isinya lembut, cukup rasa dan tidak terlalu masin. Kalau disimpan di dalam peti ais .. boleh tahan sampai setahun. Tak keras dan kelembutannya terjamin.

Ada juga belacan dibuat dari tangan. Maksudnya dicampur dan tumbuk ramuan dengan tangan. Bukan mesin. Yang itu .. mahal la sikit. Tapi pada yang peka pada rasa, tentu dapat bezakannya.

Kalau buat sambal belacan dan campuran kepada masakan ... Muah !! Marvelous.

Di utara Thailand khabarnya belacan dibuat dalam bentuk cair. Dah siap di bakar sebelum di cairkan agar senang untuk dicampur dengan masakan. Menurut kata kawan, satu perkampungan di tepi laut, yang kebanyakannya penduduk muslim Thailand ramai yang mengusahakan produk tu. Dan dijamin halal. Kalau dapat di pasarkan di Malaysia, tentu menarik.

Restoran masakan Siam yang ada di Malaysia menggunakan belacan cair untuk perniagaan mereka.

2 comments:

mangchikla said...

Sabak Bernam!!!!! ingatkan pantai remis

Anonymous said...

Wakakak .. !!!