Artikel tentang MULBERRY .. CUIT SINI

Wednesday, November 18, 2009

Menjejaki jutawan senyap (silent Millionaire)


Sempat aku menjengok buku lama yang aku beli pada tahun 2004 dahulu. Kalau ikut detail pembelian, aku beli buku tu di Plaza Alam Sentral, Shah Alam pada 26/12/2004 … jam 5.40 petang. Huh lama dah tu ….

Buku tu lebih kurang menceritakan tentang ramainya jutawan senyap kat Malaysia ni dan cara cara untuk menjadi jutawan senyap. Disebut di dalam buku tu, merujuk kepada Utusan Malaysia, 300 orang penyimpan didalam Tabung Haji adalah mereka yang mempunyai wang lebih dari RM10 juta. Dan lebih kurang 500 orang di dalamnya mempunyai wang lebih RM1 juta. Bagaimana jutawan senyap ni menjadi jutawan?

Di dalam buku tersebut, pengarangnya Chef Li, menceritakan tentang pengalamannya bertemu dengan jutawan senyap didalam sessi kuliahnya. Berwawancara dan sebagainya. Chef Li ni, seorang pakar motivasi dan juga guru memasak. Di dalam aktivitinya itu, berkesempatan bertemu dengan jutawan senyap dan bakal jutawan yang mengikuti kursusnya itu. Kursus yang di buat kebanyakannnya tentang cara memasak. Tak kira la, memasak apa jenis masakan, tapi yang boleh di fikirkan adalah cara memasak untuk membina industry pemakanan.

Di mention jugak, bagaimana untuk menghilangkan rasa malu untuk berniaga kecil-kecilan sehingga membawa kepada kejayaan. Siap ada contoh lagi. Kalau boleh di ikuti cara dan kaedah yang terdapat dalam buku itu, insyaAllah kot boleh jadi jutawan. Bagaimana pun memang isi kandungan nya menarik untuk dibuat pedoman di dalam mencari jalan untuk berniaga sehingga lah berjaya. Selebihnya itu, kita punya usaha dan kreativiti.

Keratan menarik aku petik sikit dalam buku tu,
Kita tidak perlukan pinjaman. Kalau kita pergi ke bank pun kita tidak akan di layan sewajarnya. Kebanyakan institusi kewangan tidak berminat membiayai “business” picisan jenis begini – kecualilah Along. Bank tidak tahu pendapatan kita. Mereka tidak menjejaki jutawan senyap…
Satu lagi, kisah seorang Cina yang berniaga,
“Semalam belum titun punya jam … gua angkat sepuluh keeping sotong kering. Gua kasi masuk dalam tong (tempayan), belakang (kemudian) gua taruk air abu. Sekalang pagi, Lu tengok itu sotong manyak busat wooo …”
Ada banyak lagi kisah menarik di dalam buku tu …
Kalau sesiapa yang nak baca buku tersebut, mungkin masih ada lagi dalam pasaran. Tajuknya Menjejaki Jutawan Senyap (Silent Millionaire). Harganya, RM29.00 untuk West M, dan RM32.00 untuk East M. Percetakan Ameen dan di kulit bukunya ada tulis … www.ameenbooks.com.my.
Selamat membaca….. dan semoga memperolehi petunjuk dan semangat.

2 comments:

mangchikla said...

Oooooo ekau ghupo nyo yg boli ...eden tongah bodiri sobolah ekau maso tu jang.Errr, "Ayirrr abu" mondo jang?

Radenjowo said...

He he he ...
Yo la tu ..
air abu tu air kapor ...
Nak kasi kombang sotong tu ha ...