Artikel tentang MULBERRY .. CUIT SINI

Friday, January 8, 2010

Pokok apa ni?

Memang la aku sibuk sekarang. Tapi mata masih memandang-mandang pokok. Sejuk rasa hati. Aku pun bukan lah orang bandar. Asal dari kampung. Tapi yang menarik perhatian aku ketika menanti di depan kilang pembungkusan adalah satu jenis pokok yang tak pernah aku tengok. Mungkin orang lain dah, tapi aku tak kenal. Kat kampung aku tak der pokok cam ni.

Dibawah ni gambarnya.



Pokok apa ni?

10 comments:

Yong said...

Sangat cantik. Ade semut/kerengga tak? Kot takde sah pokok toxic.

radens albanjari said...

Salam wak,
itu namanya pokok kembang pagi, petang pulak dia kuncup, malam selimut.

Jangan plak hang claim, tak percaya plak..aku jawab mcm tu !

Wakakaka..

raden said...

Yong,
Buah dia kalau di picit keluar lendir. Tapi tak der serangga. Mungkin juga toksik. Bunga dia ketika kuncup macam bunga raya. Batang dia berduri duri halus. Kalau wak peluk mesti perut bocor.

Albanjari,
Kembang pagi? Wakakakak !!!!

Rush IswaraKu said...

Slm Wak Raden..
Tempat saya orang panggil pokok tu pokok duri tujoh.Kalau terkena badan mmg kesan sakitnya amat menyakitkan dan kalau org yang ada penyakit kencing manis maka kesannya amat merbahaya dan boleh menyebabkan kudis.Namum begitu pucuknya dimakan mentah untuk dijadikan ubat untuk melegakan darah tinggi,kencing manis dll.Daunya berlendir begitu juga dengan bunganya juga boleh dimakan,juga sebagai ulam.

Anonymous said...

pokok ni namanya pokok duri tujuh, mengikut orang cina ia baik untuk kanser,darah tinggi dll, mudah ditanam dengan hanya kerat rantingnya dan tanam dah tumbuh nanti. bunganya cantik bila kuntumnya kembang mekar tapi durinya mencacak serumpun-serumpun macam serampang ikan.

Yong said...

Yong baru tahu, sedara Yong kata sesetengah orang Perak sebut nama pokok ni ros duri. Nama tu kan lebih sedap dari duri tujuh. Apepun kata sedara Yong, khasiatnye sama macam yang dinyatakan oleh rush iswaraku dan anon 12:13. Sedara Yong ade pokok ni kat laman rumah dia. Tapi Yong tak perasan pulak. Hehehe.h

raden said...

Terima kaseh ..
Rush IswaraKu ...
Anonymous 12.13...
Yong ...
Dan semua yang berusaha memberitahu.

mangchikla said...

heheheh hentam je la labuuuu

kawan said...

Tu bunga plastik la wak

Unknown said...

betul, wak nama pokok tu pokok tujoh jarum. untuk ubat penyakit kencing manis dan darah tinggi