Artikel tentang MULBERRY .. CUIT SINI

Tuesday, July 28, 2009

Kanak kanak tak pandai tipu

Semalam sedang menanti anak di luar sekolah, aku bersembang dengan para bapa bapa yang malang. Kerja menanti tiap tiap hari. Muka mendung aje. Macam tak ikhlas nak ambik anak. Wakakak !!!

Sorang dari mereka berkata ... "Dulu tak macam ni .. kita jalankaki, naik basikal jauh jauh .. tapi budak sekarang, mak bapak dah tunggu kat luar sekolah."

Lalu katanya .. ni semua kerana pembangunan yang tak semenggah ..
Rumah 50 meter jaraknya, tapi terpaksa tunggu kerana anak terpaksa melintas jalan untuk pulang ke rumah. Silap sikit, di sambar lori, bas, kereta dan motosikal yang kelajuannya mencecah kelajuan awal kapal terbang hendak berlepas.

Dalam pada tu .. banyak pulak kes culik. Tak kenal siapa ibu bapa, dan tak kenal siapa pencolek. Sedar sedar anak dah hilang. Tapi nasib aku baik sikit kerana di kategorikan orang susah. Jadi kalau di culik pun .. penculik tak untung sangat. Namun begitu, kena jaga jaga juga .. bimbang anak di culik bukan untuk wang tebusan, tapi untuk di jadikan peminta sedekah.

Bila anak pulang .. dia bercerita. "Bah cikgu Khairul nak pindah !".

Cikgu Khairul adalah antara guru yang paling anak aku suka. Baik hati .. pandai jaga hati kanak kanak. Nampak garang, tapi lembut. Sambung anak aku lagi .. "Ramai budak nangis. Budak lelaki pun nangis dah macam budak perempuan. Air mata meleleh - leleh .. meraung raung."

Tu dia perangai kanak kanak. Kalau suka sangat memang cam tu agaknya. Tak boleh nak cover line langsung.

Di tepi sekolah .. beberapa batas yang sudah di siapkan untuk pihak sekolah bercucuk tanam. Panjang dan bersimen kelilingnya. Macam makam (kubur) orang dulu dulu. Lebih kurang ada 6 batas. Kawasan tu dijadikan budak budak untuk lepaskan marah pada guru yang diorang tak suka.

Kalau di marah guru .. mereka akan berkata,
"Yang ini kubur guru besar ...."
"Yang ini kubur guru penolong kanan ... "
"Dan yang ini pulak .. kubur guru disiplin".

No comments: