Artikel tentang MULBERRY .. CUIT SINI

Tuesday, July 28, 2009

Tak tau nak sokong siapa ...

Semalam aku bertemu kawan. Penyokong PR .. dari dulu lagi. tapi sekarang dah kurang sikit. Sebab dah boring dengan politik. Sama seperti aku.

Meninjau apa pandangannya tentang nasib PR di Selangor, dan dia katakan. Kalau nak selamat, selamat. Kalau tak selamat pun .. dia tak rugi apa.

Mengingat kan dulu ketika dia berjuang sebagai Reformis .. kemana mana pergi, dia akan cerita tentang reformasi. Dimulutnya sentiasa ada nama "Anwar". Sekarang tidak lagi.

Bila ditanya .. dia akan jawab .. "Hish .. menyampah aku."

Menurutnya .. antara sebab dia tak suka adalah bila PR memerintah negeri Selangor, kerajaan mengekalkan barua barua UMNO di dalam agensi kerajaan. Talam dua muka, katanya. Jawatan jawatan penting di dalam PBT dan anak syarikat pun masih kekal di tangan mereka. Bak duri dalam daging.

Dah tau musuh .. masih di bela. Kononnya mahukan ketelusan. Ketelusan akan menyedarkan orang orang UMNO bahawa PR itu lebih baik. Walaupun kerajaan bertukar .. mereka masih boleh berkhidmat. Tapi tindakan ini telah menyebabkan banyak keburukan dari kebaikan. Penyokong terbiar tiada kerja dan jawatan. Orang baru di pelawa masuk dan di berikan pangkat. Orang lama yang tok tok dengan UMNO pulak boleh salurkan maklumat keluar.

Sikap ini menyebabkan PR di hindari oleh penyokong sendiri. Sekarang .. mereka berlindung dengan rakyat yang undi mereka dan penyokong penyokong baru yang tidak tahu dari mana asal usulnya. Ntah barua yang menyelinap masuk atau beruk di tepi hutan.

Oleh itu ... kawan aku berkata "Lantak lah depa .. baik aku cari makan. Nak selamat... selamat. Tak selamat, diorang punya pasal. Hanya perompak tau bagaimana perompak merompak."

Bertanya dia pada aku, "Wak macam mana?"
Aku jawab, "Dulu aku sokong demokratik .. sekarang republikan"

No comments: