Artikel tentang MULBERRY .. CUIT SINI

Monday, December 14, 2009

Adoi mak ! ... Pokok aku cedera

Rasanya dah hampir seminggu tak tengok ladang. Sibuk yang bukan bukan. Macam macam nak buat, sedangkan tangan aku cuma ada dua. Aku lupa nak belajar ilmu sotong.

Hari ni jumpa kawan. Dia kata, "5 pokok kita kering .. !"
"Adoi mak ! .... Pokok aku cedera", kata dalam hati.
"Camana boleh jadi cam tu?", aku tanya.
"Tak tau ... kita kena siasat", balas kawan.

Dia bluetoothkan gambar kat bawah ni ... hampir keseluruhan pokok dah sekurang-kurangnya keluar 12 daun.
Tengok gambar kat bawah ni memang siyooookkk .. !


Tapi bila tengok gambar di bawah ni .. bertukar sedih la plak. Maklumlah, pokok ni bernyawa. Kalau mati la satu, sedih rasanya ... Daunnya bertukar kering .. kering giler .. Tengok daun kering ni .. teringat la plak zaman jahilliah dulu ...

Di bawah ni pun sama.
Tapi member dah replace dengan pokok yang kitorang tanam dalam guni kat luar tu. Tujuannya untuk di kawankan dengan pokok yang dah mati .. Mana la tau kalau kalau dia hidup balik. Hu huhu .. (Nasib baik la tak jual pokok yang mati tu kat Elisz. Kalau tidak .. mampus aku kena belasah cow cow nya)


Pokok yang sedang lebat berbuah pulak, macam dah tak ada masalah. Kawan bagitau .. dari buah hijau ke merah, ambik masa hampir sebulan. Tapi bila dah merah nak berubah ke hitam .. cuma amek seminggu. Bila dah hitam .. buah pun hilang, kena kapor. Bermakna dari buah hitam ke mulut, tak sampai 1 hari .. wakakak!!!

Sejak dua menjak ni aku tak dapat ke ladang. Sibuk satu hal .. dalam masa yang sama, badan rasa tak sihat. Kata doktor, tekanan darah turun mendadak. Sedang mencari punca ... siasatan akan dijalankan. Kata sorang kawan tu .. suruh aku terus turun kan darah, senang nak jalannnn.

Siut . dia memang dengki ya amat dengan aku.

2 comments:

ISA said...

Nah nak tambah dengki lagi kat hang.

Daun kering? Zaman Jahiliyah?

Apa lagi cincang la... pekena shisha...

ha..ha..ha...

sisha said...

zaman jahilliah???....kene petir je baru layu mati....cuba wak beritau sapa kawan wak yang dengki tu...he he he...kita rebus dia dengan daun2 kering tu sekali...he he he ..jadi sup .. he he he